In Aanbouw
Op verzoek bouwen we een Berge Stahl in schaal 1 op 400. Ongeveer tegelijkertijd met de sloop van de echte ertstanker. Er is nog geen tekening gevonden dus we hebben vooral veel foto's verzameld.
Het model wordt varend en afstandbestuurbaar, circa 90 cm lang en weegt circa 6 kilo.
Klik op de link voor de bouwfoto's: Berge Stahl, bouwfotos
Bert werkt op de modelbouw avonden aan zijn model van de Botter.
Eind 2020 was deze grotendeels gereed en werd het roer aangehangen met nageltjes van 0,8x3mm.
In januari 2020 waren de laser snijtekeningen gereed voor de romp van de Anchor Handling Tug Anteos. Als basis dienden de originele bouwtekeningen. Dit model wordt gebouwd in opdracht van de rederij door twee modelgroep leden.
Hier is een fotoserie van de bouw:
Hier is een fotoserie van de AHT Anteos.
Bij de kiellegging moest gekozen worden: Capelle of Zuid Afrika?
Het model van de Smit Rotterdam/Smit Houston in schaal 1:75 neem je niet zomaar mee in het vliegtuig.
Het werd Zuid Afrika waar Jan een paar maanden per jaar aan het model bouwen kan. "Het zwembad ligt al klaar voor de proefvaart".
Mei 2019
Juni 2019
Met regelmaat komen nieuwe foto's binnen. De onderstaande zijn van oktober 2019.
3 november 2019 romp dicht.
In de kleuren, december 2019. De vaartregelaars zijn binnen uit China.
2019-12 de tewaterlating:
2020-01-19 de proefvaart:
De Noordzee stond vol met olie platforms maar daar komt rap verandering in . Dit schaalmodel (1:400) van het transformator platform DanTysk OSS staat als wifi meetstation in de vijver.
Het tekenwerk is gedaan in Sketchup. De blauw gearceerde delen zijn met een 3D printer (BFB3DTouch) gemaakt.
De verlichting is een deel van een lichtsnoer op 4,5 volt. De logica is een Wemos D1 ESP met diverse (lucht- en water-) temperatuur sensors, barometer en regensensor. De ESPEasy software staat toe om poorten hoog of laag te zetten. Op een 'hoge' poort staat 3,5 volt 40mA. Voldoende voor witte leds, geen weerstand nodig. Elke 15 seconde worden de gegevens via wifi doorgeseind waarbij de navigatielichten (op deze foto nog niet geplaatst) even knipperen. Dat is precies in het ritme van morsecode T (“T” (Mo (T) W ≤15s).
Foto's voor de bouw van de Sirocco en Shamal serie.
Foto Maasmond Maritime
De werf biedt de cabine opbouw in verschillende maat uitvoeringen. MCS Sirocco (IMO9643764 MMSI235090843) wordt door JanM gebruikt als voorbeeld.
De Sure Shamal is eveneens in aanbouw in schaal 1:50, in april 2020 zijn de motoren en roeren gemonteerd en weer gedemonteerd voor het schuurwerk aan de romp.
Deze DAMEN multihull FCS2610 staat vanaf april 2019 op de plank in schaal 1:50. Het snijpakket voor deze Catamaran is aangevraagd door Jan Meijer. Tot dusver heeft Jan de hele NEDonline serie gebouwd en in meerdere varianten. Het "verzoek" om het spantenplan van deze Dame te tekenen was dus niet te negeren.
Foto: Modelgroep.nl
De snijpakketten zijn nu beschikbaar voor de liefhebber, in diverse schalen. Met of zonder dekken en opbouw.
Het snijpakket is weer voorzien van Stanley kiel en doorsteekpatent. De spantenset staat in een uur op de plank.
Dat komt voornamelijk omdat de laser randen eerst geschuurd moeten worden (anders houdt de lijm niet).
Door toepassen van de Stanley(c) kiel kan het schip tijdens de bouw ook omgekeerd worden.
In oktober 2019 was het model van Jan Meijer gereed.
Het scheepsontwerp heeft een 'trampoline' tussen de drijvers. Het schip is daarmee op maat inzetbaar te maken voor dokken op een paal, een personeels ladder enz.
Steven Hoogslag bouwt aan de De Sure Shamal, het eerste 2610 model dat werd afgeleverd in 2013 door Damen.
Foto Maasmond Maritime
De werf biedt de cabine opbouw in verschillende maat uitvoeringen. MCS Sirocco (IMO9643764 MMSI235090843) wordt door JanM gebruikt als voorbeeld.
Danny van Dijk ontving half mei 2019 bij mij thuis het snijpakket voor de Damen 5009. In deze versie zijn enkele aanpassingen gedaan in romp en dek.
2019-05 Het spantenraam staat met de strooklatten.
2019-06 Het spantenraam staat met de strooklatten en de kniklatten.
Dekken op lengte.
Bij het tekenen van dit FCS/FPV 5009 snijpakket is de keuze gelaten voor het onderwaterschip zowel in de civiele als de marine versie.
Danny bouwt de 1:50 civiele versie, de Esnaad 713.
IMO: 9641522
MMSI: 470970000
Roepnaam: A6E3122
Vlag: UAE [AE]
Bouwjaar: 2012.
De detaillering wordt onder meer gedaan met een Anycubic DLP printer.
Prachtige detaillering van het lierwerk voor een Fairplay in schaal 1: 50.
Deze -werkende- lier is gebouwd door Dennis de W.